Evaluering som del av handlingsveilederen
Et svært viktig trinn på hvert nivå i handlingsveilederen er å evaluere tiltakene og hjelpen som gis. Etter at tiltak er prøvd ut skal det kalles inn til et eget evalueringsmøte der alle involverte parter drøfter i hvilken grad tiltakene har ført til at/om barnets situasjon har endret seg. eller om målene er nådd. I denne evalueringen er det viktig å få med barnets opplevelse av endring. På bakgrunn av evalueringen tas det en beslutning om den videre oppfølgingen:
- Skal tiltaket avsluttes?
- Tiltaket har effekt, men man er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter?
- Kan det iverksette andre tiltak?
- Tiltaket har ikke gitt ønsket effekt. Er det behov for hjelp fra andre tjenester?
Den som evaluerer er opptatt både av tiltakets målsettinger, av handlingene som utføres for å nå disse målene og hvordan disse handlingene virker både på kort og lang sikt. Evaluering bør si noe om både effekt og prosess. Kom resultatet av seg selv, eller var det det vi gjorde som ga resultatet? Hva oppnår vi? Hva skyldes resultatet? Blir det i det hele tatt gjort noe? Kunnskap om hvorfor noe ble som det ble og også hvorfor noe ikke ble noe av er nyttig.
Evaluering på individnivå
Følg handlingsveilederen og tilhørende skjema. I tillegg er det følgende areanaer du kan benytte til å gjennomføre evaluering:
- Utviklingssamtaler lærer - elev - foresatt
- Barnesamtale i barnehage
- Elevråd
- Ungdomsråd
- Brukerundersøkelser
- Medarbeidersamtaler
- Medarbeiderundersøkelser
- Ansvarsgrupper
- FAU
- SU
- Foreldremøter
- Foreldreundersøkelsen i barnehage og skole
- Elevundersøkelsen
- Ungdata
Evaluering på tjenestenivå
- Kvalitetsmelding oppvekst
- Tilstandsrapport Sømna
- Personalmøter
Evaluering på systemnivå
- Regelmessige evalueringer av BTI-modellen
- Evalueringer av kommunens tjenester og interkommunale tjenester