Status korona 09.02.22 - pressemelding

Det er 9 nye registrerte smittede i dag. Totalt er det 30 i isolasjon.

Vi er nå i en situasjon hvor vi må være forberedt på økt smitte og også økt sykefravær. Foreløpig har vi god bemanning på de ulike tjenestetilbudene i kommunen. Vi følger situasjonen fra dag til dag og vi er forberedt på at det kan komme endringer i tjenestetilbudene. Kommunen har gode beredskapsplaner ved høyt fravær og vil sette inn nødvendige tiltak ved behov, informerer kommunedirektør Arne Johansen.

For at vi skal få en god oversikt over smittesituasjonen i kommunen er det viktig at alle tester seg ved symptomer, eller dersom du er nærkontakt. Testsett får du på Sømna legekontor mellom 08.30-15.00. Ved positiv hjemmetest, må den registreres i remin. Uvaksinerte eller de med maks 2 doser, samt barn under 16 år kan ta en bekreftende PCR-test for å få det registrert i sentralt register og i vaksinepass. Dette må avtales med legekontoret på forhånd på tlf. 750 15 100.

Sømna ligger høyt i antall vaksinerte. 94,4 % av de over 18 år har fått to doser. I tillegg har mange tatt booster-dosen. Her har Sømna helsestasjon gjort en veldig god jobb med å tilby vaksiner til alle som har ønsket på et tidlig tidspunkt. De har vist en stor fleksibilitet for å få prioritert vaksinering, opplyser fungerende ordfører Liv-Marit Haraldsvik Reitan.

Dersom du ønsker vaksine kan du bestille dette på timebestilling.remin.no. Dersom du ikke får til å registrere deg, ta kontakt med helsestasjonen på tlf: 750 15 115 eller SMS 41 55 26 06. Husk at det skal gå minst 20 uker mellom 2. og 3. dose.

Vi vil orientere om situasjonen på kommunens hjemmeside og facebookside. I hovedsak går vi ut med smittetall onsdager og fredager, men ved behov vil vi oppdatere oftere.