Pressemelding om oppfølging av skolene i Sømna kommune

Gjennom den siste stortingsmeldingen om norsk skole, som kom i 2017, ble det opprettet en ordning der kommuner som presterer lav på gitte indikatorer skal få særskilt oppfølging. Det er fylkesmannen som har ansvaret for oppfølgingen av kommunene.

Indikatorerene omfatter følgende:

- Elevundersøkelsen:
*Støtte fra lærerne
*Motivasjon
*Mobbet av andre elever på skolen
*Trinn: 7. og 10. trinn

-Grunnskolepoeng
*Gjennomsnittlig grunnskolepoeng
*Trinn: 10. trinn

-Nasjonale prøver
*Andel elever på mestringsnivå 1, 5. og 8. trinn lesing
*Andel elever på mestringsnivå 1, 5. og 8. trinn regning
*Trinn: 5. og 8. trinn

Det er de tre siste tilgjengelige år på uttrekkstidspunkt (sommer 2018) som blir brukt som grunnlag.

"Resultatene fra Sømna viser at det er flere ting å ta tak i", uttaler ordfører Andrine Solli Oppegaard. "Det er ikke hyggelig å havne i denne kategorien, men jeg er glad for at vi får ekstra oppfølging. Skolen er vår viktigste investering i innbyggernes og kommunens fremtid. Vi må satse alt på at skolen bidrar til sosial utjevning og motvirker utenforskap. Her må alle trå til, og vi må gå i oss selv og vår egen kultur for og våre holdninger til undervisning og læring: Kommunen som skoleeier, skoleledere, lærere og andre miljøer i kommunen, foresatte, lag og foreninger. Den regionale skolesatsningen vil også kommet godt med", avslutter ordføreren.

Fylkesmannen, kommuneledelsen og skolene avklarer videre oppfølging i løpet av oktober måned.