Pressemelding 23.04.2021 - Alle prøver negative i Sømna

Nå er Sømna kommune tilbake til nasjonale smittevernregler. De forsterkede tiltakene fra 14. april oppheves.

Alle prøver negative i Sømna og normal drift ved skoler og barnehager. Fredag ettermiddag fikk Sømna kommune svar på prøve nummer to av de siste nærkontaktene som ble tatt i forbindelse med at en person fikk påvist smitte av covid-19 fredag 16.4. Alle prøvene viser negativt resultat. Nærkontaktene og deres hustandsmedlemmer er dermed ute av karantene opplyses det i en pressemelding fra kommunen.

Dette er veldig gledelig, og viser at vi nok en gang har klart å hindre at smitten har spredd seg, sier Ordfører Hans Gunnar Holand. Ordføreren trekker frem betydningen av effektive tiltak i kombinasjon med god oppslutning fra kommunes innbyggere som viktig faktorer for at kommunen kan puste lettet ut, i denne omgang. Holand er likevel tydelig på at vi fortsatt må utvise forsiktighet, og viser til nasjonale råd og tiltak.

Kommunedirektør Arne Johansen er i likhet med ordføreren tilfreds med at alle prøver viser negative resultater. Dette betyr at vi åpner Vik barnehage fra og med mandag 26.4. Samtidig går Sømnaskolene og barnehagene over til gult tiltaksnivå. Johansen roser sine ansatte som på ulikt vis har bidratt til at de fleste tjenestene i kommunen har vært opprettholdt gjennom den siste uken.

Kommunen følger situasjonen fremover og har nødvendig beredskap om situasjonen skulle endre seg negativt, avslutter kommunedirektør og ordfører.