Pasientdata i Sømna kommune er sikre

Brønnøysund Avis har i et oppslag i nettavisen fredag 9. februar satt spørsmålstegn ved informasjonssikkerheten til pasientdata (personopplysninger) i Sømna kommune. Grunnlaget for oppslaget er referanser i en forvaltningsrevisjonsrapport som nylig er publisert. Referansene daterer seg fra august 2016 og er således utdaterte.

Kommunen har i samarbeid med vår leverandør sjekket sikkerheten til pasientdata i Sømna kommune. Tilgangen til pasientdata er rollestyrt. Det betyr at kun ansatte ved legesenteret har tilgang til dem. Lagringen av data holder et forsvarlig sikkerhetsnivå. Dette kan kommunen dokumentere. Både pasienter og deres pårørende kan føle seg trygge på at datane forvaltes på en trygg og sikker måte.

Øystein Johannessen
Rådmann Sømna kommune»