Informasjon om påvist covid-19 i Sømna kommune

Sømna kommune har fått bekreftet at en person bosatt i Sømna kommune er påvist smittet av covid-19.

Ordfører ble søndag 27. september 2020 underrettet om at en covid-19-test tatt fredag 25.09.20 var positiv. Den smittede er ansatt ved Vik skole i Sømna kommune.

Kommunehelsetjenesten har drevet smitteoppsporing, og nærkontakter til den smittede er kontaktet og informert om situasjonen. Nærkontakter til den smittede skal i karantene i 10 dager fra kontakttidspunktet og testes for covid-19.

• under to meters avstand i mer enn 15 minutter eller
  • direkte fysisk kontakt eller
  • utsatt for dråpesmitte.

Familiemedlemmer til elever ved Vik skole skal ikke karantene, så lenge elevene er friske.

Dersom en nærkontakt får symptomer på luftveisinfeksjon, skal personen isolere seg og husstandsmedlemmer og tilsvarende skal i karantene inntil personen er smitteavklart.

Sømna kommune iverksetter nå følgende tiltak for å få oversikt over situasjonen og minimere risiko for smittespredning:

• Vik skole stenges mandag 28. september 2020.
  • Alle organiserte fritidsaktiviteter fra 27. september 2020 til og med 4. oktober 2020 avlyses.
  • Kommunene på Sør-Helgeland og Fylkesmannen i Nordland er informert om smittetilfellet i Sømna kommune.

Ordføreren minner dessuten om viktigheten av at smittevernrådene følges:

• Husk god håndhygiene
  • Du og dine nærmeste kan omgås normalt
  • Hold økt avstand til andre enn dine nærmeste, minst 1 meter
  • Dersom du får symptomer på luftveisinfeksjon må du holde deg hjemme
  • Har du symptomer på covid-19 bør du testes

For mer informasjon se Folkehelseinstituttets hjemmeside www.fhi.no.