Covid-19 smitte i Sømna – Nye smittede og flere i karantene

Ytterligere to personer er bekreftet smittet av covid-19 i Sømna. Kommunen melder videre  at 17 personer nå er i karantene i påvente av prøvesvar. Smittede og nye nærkontakter har alle tilknytning til samme smittetilfelle som meldt 3. august. Kommunen har iverksatt testing og karantenesetting etter at nye nærkontakter, ut over de kommunen hadde kontroll på for to dager siden, er identifisert.

Sømna kommune fikk tirsdag 3. august melding om at en person hadde testet positivt på covid-19. Kommunens helsetjeneste iverksatte umiddelbart smittesporing. Den smittede ble rutinemessig  satt i isolasjon, samtidig som en nærkontakt ble satt i karantene. Kommunen hadde på dette tidspunktet også oversikt over ytterligere to nærkontakter som var fullvaksinerte.

En av de fullvaksinerte nærkontaktene har nå avlagt positiv test. Kommunen har derfor gjennomført smittesporing, og identifisert nye nærkontakter med utgangpunkt i ny person bekreftet smittet. Prøver som er tatt så lang, viser at ytterligere en person har testet positivt.

Kommunen har gjennom dagen i dag gjennomført ny smittesporing. Til sammen 17 personer er per i dag testet, og satt i karantene. Seks av nærkontaktene er fullvaksinerte. For disse vil det kun være en anbefaling om karantene som gjelder.

De nye smittede har alle utspring i samme smittetilfellet. Kommunen mener derfor fortsatt å ha kontotroll på smitteveiene. Kommunen følger likevel situasjonen tett.  Kommunen venter svar på prøver som er tatt fra og med i morgen.