Sømna kommunes kriseledelse

Kommunens kriseledelse blir etablert når det oppstår uønskede alvorlige hendelser som krever en bred håndtering fra kommunens side.

Det er kommunens ledelse ved ordfører og kommunedirektør som, basert på en helhetlig vurdering av situasjonen, beslutter å etablere kriseledelsen.

Kommunens kriseledelse består av:

  • Ordfører og eventuelt varaordfører ved behov
  • Kommunedirektør
  • Medlemmene av kommunedirektørens strategiske ledergruppe
  • Kommuneoverlege

Basert på type hendelse og behov, vil andre bli innkalt. Kommunen samarbeider med blant annet politi, brannvesen og sivilforsvar og ved større hendelser også Statsforvalteren.  

Psykososialt kriseteam

Sømna kommune har et eget psykososialt kriseteam som trer i funksjon når en ulykke/katastrofe rammer.

Kommunal beredskapsplan

I 2023 ble kommunens overordnede beredskapsplan vedtatt. En sladdet versjon er tilgjengelig her:  (PDF, 701 kB)