Ingen nye positive covid-19-prøver i Sømna kommune

Som følge av den andre positive covid-19-testen tirsdag 29. september 2020 i Sømna kommune, ble ca. 70 nærkontakter til den smittede identifisert og testet umiddelbart etter at siste smittetilfelle ble kjent. Kommuneoverlegen har i dag mottatt svar på disse prøvene, og alle er negative. Til sammen har kommunen nå testet 120 nærkontakter i to runder.

De to smittetilfellene, som ble bekreftet henholdsvis søndag 27. september og tirsdag 29. september, er i isolasjon og nærkontaktene er i karantene. Sømna kommune mener derfor at vi nå har oversikt over smitteveiene, og det iverksettes derfor ikke nye lokale tiltak.

Sømna kommune oppfordrer fortsatt innbyggere og besøkende til å følge de nasjonale smittevernrådene nøye.

Kommuneledelsen vil takke både ansatte og befolkning i Sømna kommune for god håndtering av situasjonen. Vi har sett at rask aksjonering, i dette tilfelle isolasjon, smittesporing, karantene, testing og hjemmeundervisning ved Vik skole har fungert etter hensikten. Dette har vært et viktig bidrag til at vi nå snart kan være tilbake i en normalsituasjonen i Sømna. Det har også vært en god bekreftelse for kommuneledelsen å registrere at beredskapen har fungert når vi først fikk et smittesituasjon i kommunen.