Nivå 1Fra bekymring til tiltak på egen avdeling Ut fra bekymring setter du nå i gang tiltak internt på arbeidsplassen. BARNEHAGE 1: Definer problemstilling Konkretiser utfordringene og grunnlag for tiltak. Forbered dere til møte med barnet/foreldrene. (trinn2)NB: Også på nivå 1 er det fullt mulig å søke råd og veiledning hos andre aktuelle tjenester. Saken kan også drøftes i tverrfaglig møte hvor foresatte og evnt barnet deltar. Husk samtykke (DOCX, 51 kB) fra foreldre/foresatte.Sikre at barnet blir involvert, får deltatt i møtet/eller kan komme med forslag til tiltak på andre måter.Aktuelle verktøy/skjema:Forberedelse og gjennomføring av den nødvendige samtalen (DOCX, 50 kB)Undringssamtale med barn/ungdom (DOCX, 50 kB)Undringssamtale med foreldre/foresatte (DOCX, 51 kB) 2: Møte med barn/foresatte Inviter og gjennomfør møte med barnet/foresatte. I møtet definerer dere sammen utfordringene og blir enige om konkrete mål og tiltak som referat føres. Referatet gjøres tilgjengelig for foresatte. Avtal tiltak både i hjemmet og i barnehagen. Avklar i møtet hvem som har ansvar for å informere barnet, hvordan det informeres og hvordan barnet får sagt sin mening. Avtal tidspunkt for evalueringsmøte. 3: Iverksett tiltak Avtalte tiltak iverksettes og gjennomføres som avtalt. Dokumenter tiltakene.Forbered evalueringsmøtet. Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Barnets mening skal tillegges vekt. Avklar hvem som har ansvar for å snakke med barnet i forkant av evalueringen. Aktuelle verktøy/skjema:Tiltaksplan reguleringsvansker (PDF, 55 kB)Tiltaksplan språk (PDF, 96 kB) 4: Evaluer Gjennomfør evalueringsmøte der alle involverte parter drøfter i hvilken grad tiltakene har ført til bedring i situasjonen. Aktuelle verktøy/skjema:Evaluering (DOCX, 62 kB) 5: Avklar veien videre Det er tre mulige utfall av evalueringen:1. Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til bekymring. Tiltakene avsluttes.2. Tiltakene har effekt, men dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter. Vurder om barnehagen skal vurdere nye/flere tiltak internt. Gå tilbake til trinn 3 i nivå 1. 3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Dere ser behov for hjelp fra andre tjeneste for å drøfte videre innsats. Inviter aktuell tjeneste til møte på Nivå 2 innen to uker. Dersom dere allerede nå tenker at det er behov for flere tjenester, gå rett til nivå 3 i handlingsveilederen. Husk samtykke (DOCX, 51 kB) fra foreldre/foresatte når nye tjenester skal involveres. Aktuelle verktøy/skjema: Bekymringsmelding til barnevernstjenesten offentlig melder.Se liste over hjelpetjenester her.Tverrfaglige møtearenaer SKOLE 1: Definer problemstilling Problemstilling avklares i samarbeid med de involverte.Konkretiser utfordringene og grunnlag for tiltak. Forbered dere til møte med barnet/foreldrene. (Trinn2)Hvem: KontaktlærerNB: Også på nivå 1 er det fullt mulig å søke råd og veiledning hos andre aktuelle tjenester. Saken kan også drøftes i tverrfaglig møte hvor foresatte og evnt barnet deltar. Sikre at barnet blir involvert, får deltatt i møtet/eller kan komme med forslag til tiltak på andre måter.Aktuelle verktøy:Forberedelse og gjennomføring av den nødvendige samtalen (DOCX, 50 kB)Undringssamtale med barn/ungdom (DOCX, 50 kB)Undringssamtale med foreldre/foresatte (DOCX, 51 kB) 2: Møte med barnet/ungdommen/foresatte Inviter og gjennomfør møte med barnet/ungdommen/foresatte.I møtet definerer dere sammen utfordringene og blir enige om konkrete mål og tiltak. Avtal tiltak både i hjemmet og på skolen. Avklar i møtet hvem som evnt. har ansvar for å informere barnet/ungdommen, hvordan det informeres og hvordan barnet får sagt sin mening. Avtal tidspunkt for evalueringsmøte. Dokumentèr. 3: Iverksett tiltak Avtalte tiltak iverksettes og gjennomføres som avtalt. Dokumentèr tiltakene i elevmappa i elements.Forbered evalueringsmøtet. Barnets mening skal tillegges vekt. Avklar hvem som har ansvar for å snakke med barnet i forkant av evalueringen. 4: Evaluer Gjennomfør evalueringsmøte der alle involverte parter drøfter i hvilken grad tiltakene har ført til bedring i situasjonen. Aktuelle verktøy:Evalueringsskjema (DOCX, 62 kB) 5: Avklar veien videre Det er tre mulige utfall av evalueringen:1. Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til bekymring. Tiltakene avsluttes.2. Tiltakene har effekt, men dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter. Vurder om skolen skal vurdere nye/flere tiltak internt. Gå i så fall tilbake til trinn 3 i nivå 1. 3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Dere ser behov for hjelp fra annen tjeneste for å drøfter videre innsats. Inviter aktuell tjeneste til møte på Nivå 2. Dersom dere allerede nå ser at det er behov for flere tjenester, gå rett til nivå 3 i handlingsveilederen. Husk samtykke (DOCX, 51 kB) fra foreldre/foresatte når nye tjenester skal involveres. Aktuelle verktøy:Bekymringsmelding til barnevernstjenesten offentlig melder.Informasjon til skole/helse team (DOCX, 22 kB)Informasjon til r-team (DOCX, 21 kB)Se liste over hjelpetjenester herTverrfaglige møte arena HELSE OG ANDRE TJENESTER 1: Definer problemstilling Problemstilling avklares i samarbeid med de involverte.Konkretiser utfordringene og grunnlag for tiltak. Forbered dere til møte med barnet/foreldrene. (Trinn2)Hvem: KontaktlærerNB: Også på nivå 1 er det fullt mulig å søke råd og veiledning hos andre aktuelle tjenester. Saken kan også drøftes i tverrfaglig møte hvor foresatte og evnt barnet deltar. Sikre at barnet blir involvert, får deltatt i møtet/eller kan komme med forslag til tiltak på andre måter.Aktuelle verktøy:Forberedelse og gjennomføring av den nødvendige samtalen (DOCX, 50 kB)Undringssamtale med barn/ungdom (DOCX, 50 kB)Undringssamtale med foreldre/foresatte (DOCX, 51 kB) 2: Møte med barnet/ungdommen/foresatte Inviter og gjennomfør møte med barnet/ungdommen/foresatte.I møtet definerer dere sammen utfordringene og blir enige om konkrete mål og tiltak. Avtal tiltak både i hjemmet og på skolen. Avklar i møtet hvem som evnt. har ansvar for å informere barnet/ungdommen, hvordan det informeres og hvordan barnet får sagt sin mening. Avtal tidspunkt for evalueringsmøte. Dokumentèr. 3: Iverksett tiltak Avtalte tiltak iverksettes og gjennomføres som avtalt. Dokumentèr tiltakene i elevmappa i elements.Forbered evalueringsmøtet. Barnets mening skal tillegges vekt. Avklar hvem som har ansvar for å snakke med barnet i forkant av evalueringen. 4: Evaluer Gjennomfør evalueringsmøte der alle involverte parter drøfter i hvilken grad tiltakene har ført til bedring i situasjonen. Aktuelle verktøy:Evalueringsskjema (DOCX, 62 kB) 5: Avklar veien videre Det er tre mulige utfall av evalueringen:1. Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til bekymring. Tiltakene avsluttes.2. Tiltakene har effekt, men dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter. Vurder om skolen skal vurdere nye/flere tiltak internt. Gå i så fall tilbake til trinn 3 i nivå 1. 3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Dere ser behov for hjelp fra annen tjeneste for å drøfter videre innsats. Inviter aktuell tjeneste til møte på Nivå 2. Dersom dere allerede nå ser at det er behov for flere tjenester, gå rett til nivå 3 i handlingsveilederen. Husk samtykke (DOCX, 51 kB) fra foreldre/foresatte når nye tjenester skal involveres. Aktuelle verktøy:Bekymringsmelding til barnevernstjenesten offentlig melder.Informasjon til skole/helse team (DOCX, 22 kB)Informasjon til r-team (DOCX, 21 kB)Se liste over hjelpetjenester herTverrfaglige møte arena Sist endret 25.09.2025 13.52