Trafikksikkerhetspris fra Fylkeskommunen til Frank-Arne Sørvig

Ved en seremoni på ordførers kontor ble Frank-Arne Sørvig også hedret og overrakt blomster

Frank-Arne er leder i Sømna brannvernforening og har lagt ned mye frivillig arbeid som lokalt har bygget opp kompetanse i eget og andres fagmiljø. Han selv fremhever det frivillige brannkorpset i Sømna og teknisk enhet i Sømna ved enhetsleder Nils-Ivar Sund og avdelingsingeniør Heidi Pedersen Mørk for stor hjelp i arbeidet med å gjennomføre prosjekter. I tillegg rettes det stor takk til alle andre med bidrag.

Ordfører Hans Gunnar Holand overrekker blomster fra kommunen

Enhetsleder Nils Ivar Sund, prisvinner Frank-Arne Sørvig og områdeleder Audhild Bang Rande

Utdrag fra talen til fylkesråden ved utdelingen av trafikksikkerhetsprisen i Nordland 2020:

"Nordland fylkes trafikksikkerhetsutvalg (NFTU) har i år valgt å dele ut trafikksikkerhetsprisen for forebyggende trafikksikkerhetsarbeid til to kandidater. Vinnerne arbeider på ulike måter, men har det samme felles målet, færre drepte og hardt skadde i trafikken.

Prisen deles ut for tiltak som er gjennomført over lengre tid, og hyller engasjement blant dem som i utgangspunktet ikke har trafikksikkerhet som hovedoppgave. Nordland fylkeskommune sin trafikksikkerhetspris er en æresbevisning som markerer prisvinnerens spesielle innsats for å bedre trafikksikkerheten i fylket. Begge kandidatene har på hver sin måte bidratt til dette i Nordland, og fortjener anerkjennelse for sitt engasjement for trafikksikkerhet. Prisene består av kr 10 000,- til hver av vinnerne, diplom og blomster.
----
Den andre prisvinneren har gjennom forebyggende trafikksikkerhetsarbeid lokalt over flere år bygget opp kompetanse i eget og andre fagmiljø. Hans engasjement for faget, og tverrfaglig samarbeid har vært viktige for gode prosjekt som spesielt har rettet seg mot barn og unge. Selv om prisvinneren bor i Sømna har han inkludert flere kommuner i arbeidet, og skapt engasjement utenfor egen kommunegrense. Han jobber til daglig hos Tine meierier på Sømna, er deltidsbrannmann og leder for Sømna brannvernforening. I tillegg til alt dette har han de siste årene være en ledende person for å få gjennomført flere trafikksikkerhetsarrangement i Sømna og omeng. I 2018 ble et stort arrangement gjennomført med fokus på holdninger, fart og bilbeltebruk. 300 elever fra ungdoms og videregående skole fra distriktet besøkte arrangementet. I 2019 ble det arrangert trafikksikkerhetsdag for 110 elever fra ungdomsskolen der det ble fokusert på sykkelvett og hvilke konsekvenser valg man tar i trafikken kan få. I tillegg ble det arrangert foreldremøte med tema sikring av barn i bil, og møtepunkt for nødetatene for erfaringsutveksling. Alt dette ble planlagt og organisert av prisvinneren som har lagt ned mye frivillig arbeid ned i arrangementene.

I 2020 gjennomførte vedkommende refleksaksjon, samt et seminar blant transportaktører om trafikksikkerhet i samarbeid med NLF. Nordland fylkeskommune stiller seg bak det som står i nominasjonen «Han har et brennende engasjement, pågangsmot og er en viktig bidragsyter innen trafikksikkerhet. Sømna kommune setter stor pris arbeidet han gjør!». Han er et eksempel til etterfølgelse i hvordan man kan arbeide med forebyggende trafikksikkerhetsarbeid lokalt.

Nordland fylkeskommune og trafikksikkerhetsutvalget i fylket ønsker å hedre prisvinnernes innsats for deres engasjement og stanhaftighet i vår felles ambisjon om null drepte og hardt skadde i trafikken. Gratulerer til årets vinnere av Trafikksikkerhetsprisen Ramona Lind fra Sortland, og Frank-Arne Sørvig fra Sømna."