Støtte til Ukraina!

Arnulf Øverlands udødelige ord «Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv» beskriver på en god måte all den hjelp som nå mobiliseres mange steder og på ulikt vis. Krigen pågår for fullt i Ukraina, og vi som befinner oss fysisk langt borte, i et fredelig samfunn, kan ikke fullt ut forstå den lidelse det ukrainske folket nå kjenner på kroppen. I likhet med resten av Europa fordømmer vi angrepet, som ikke bare er et angrep på Ukraina, men på alle land som er tuftet på demokrati!

Vi har alle signert oppropet «Ja til demokrati. Nei til krig og invasjon av Ukraina» initiert av ordførere i Råde, Moss, Våler og Vestby: Alle norske kommuner er bygd på demokrati der overganger mellom partier går fredelig for seg. Selv om vi kan være uenig politisk vil vi hegne om og verne om demokratiet med frie valg der velgerne bestemmer hvem som styrer den enkelte kommune. Derfor ber vi Putin trekker seg ut av Ukraina nå, der det er en demokratisk valgt president. Vi ser i forskjellige medier at mange flykter fra krigen i Ukraina. Kommunene er beredt på å ta på seg ansvar for å bosette Ukrainere hvis norske myndigheter ønsker det. Vi oppfordrer alle kommunene til å bidra også med et beløp som kan brukes til å hjelpe de som er igjen i Ukraina. Forslaget er at kommunene bevilger 5 000,- ,10 000,- eller 15 000,- kroner. Pengene bevilges til hjelpeorganisasjoner som er i Ukraina. Kommuner som har innbyggere fra Ukraina eller Russland skal slå ring rundt disse.

For å sikre at hjelpen kommer raskt inn i en etablert struktur har vi valgt å støtte initiativet

«Medisinsk utstyr til de modige soldatene i Ukrania», fra Lyngdals ordfører Jan Kristensen, med 10 000 kr fra hver kommune. Lyngdal kommune står i direkte kontakt med den ukrainske ambassadøren i Norge, Viacheslav Yatsiuk, som opplyser at det er et enormt og skrikende behov for førstehjelpsutstyr, for å hjelpe de sårede, både privatfolk og soldater. Som også vår statsminister har opplyst i ulike pressekonferanser har Ukraina sendt lister over hva de trenger aller mest, og dette tiltaket, som vi alle støtter, retter seg mot landets medisinske behov. Det kan synes som en bitteliten dråpe, men når mange går sammen og yter en skjerv kan det utgjøre en forskjell. Vi føler sterk og inderlig med det ukrainske folket, og setter vår lit til at en sterk internasjonal reaksjon avslutter galskapen som nå utspiller seg.

Vevelstad kommune                  Vega kommune                       Sømna kommune

Torhild Haugann                        André Møller                           Liv Marit Reitan

Ordfører                                     Ordfører                                  Fung. ordfører

Brønnøy kommune                                        Bindal kommune