Pressemelding om bosetting av flyktninger i Sømna

Kommunen har i dag fått brev fra Integrerings- og mangfolds direktoratet (Imdi) med anmodning om å ta imot 50 flyktninger i løpet av 2022. Kommunestyrets gruppeledere har stilt seg positive til å ta imot 25 flyktninger på kort tid og er også åpen for å øke dette tallet betydelig ved behov. Kommunestyret skal formelt behandle saken 7. april.

Kommunen har boliger som er tiltenkt bosetting i utgangspunktet og som kan benyttes til dette formålet på nytt. Også kommunens innbyggere har ytret ønske om å bidra til å hjelpe det ukrainske folket og flere melder om boliger som kan disponeres til bosetting av flyktninger.

Ved mottak av flere flyktninger utover de 25 vil det være behov for flere boliger. Dersom du har tilgjengelig bolig ønsker vi å høre fra deg. Ta kontakt med servicetorget i kommunen på 750 15 000 eller på e-post: post@somna.kommune.no

Når det gjelder innsamling av klær, utstyr osv. så vil vi avvente dette til vi vet hvem det er som kommer og hvilke behov som melder seg.

Kommunens kriseledelse og berørte tjenester jobber nå for å legge en god plan slik at vi skal være best mulig forberedt for å ta imot de ukrainske flyktningene og sikre en økt beredskap. Det er mye som skal forberedes; blant annet boliger, utstyr, skolegang, helsetjenester og ikke minst hvordan vi kan bistå knyttet til den traumatiske og grusomme situasjonen de er i.

Sømna har god erfaring med å ta imot flyktninger og vi vil gjøre alt vi kan for å ta best mulig vare på de ukrainske flyktningene – sammen med våre innbyggere.

Arne Johansen                                                 Liv-Marit Haraldsvik Reitan

Kommunedirektør                                          Fung. ordfører