Pressemelding 15.03.2021

Sømna og Brønnøy representerer et felles bo- og arbeidsmarked med korte avstander og stor mobilitet mellom kommunene. Et smitteutbrudd i Brønnøy kan derfor raskt få konsekvenser også for Sømna kommune.

I uavklarte lokale smittesituasjoner det derfor kommunens strategi raskt å gjennomføre kraftfulle tiltak i egen kommune inntil man får oversikt over omfanget av situasjonen.  Det er videre også kommunens strategi å lette på tiltakene raskt etter at situasjonen igjen blir vurdert som oversiktlig.

I Sømna kommune er det per 15.3.2021 ikke registrert smittede, men kommunen venter fortsatt på svar fra to prøver som av tekniske årsaker er tatt på nytt. Smittesituasjonen vurderes nå, etter omfattende tiltak, testing og smittesporing, å være mer oversiktlig.

Kriseledeledelsen i Sømna opphever derfor tiltakene som ble besluttet 12.3.2021.

Følgende tiltaksnivå gjelder i Sømna kommune fra 16.3.2021 kl. 00.00.

1. Skolene åpnes og drives etter gult tiltaksnivå.
  2. Barnehager åpnes og drives etter gult tiltaksnivå.
  3. Sømna kulturskole åpnes og drives etter gult tiltaksnivå.
  4. Sømna folkebibliotek åpnes.
  5. Treningssentrene åpnes. Det vises til nasjonale avstandskrav ved høyintensitetstrening.
  6. Organiserte fritidsaktiviteter åpnes for barn og unge under 20 år.
  7. Svømmehallen og idrettshallene holdes åpen for organisert aktivitet for barn og unge under 20 år.
  8. Sømna omsorgshjem åpnes for besøkende. Besøkskontroll opprettholdes.

For øvrig gjelder nasjonale regler.

Sømna kommune anbefaler:

1. For å redusere smitterisiko på skolebusser oppfordres foreldre som har mulighet for dette til å kjøre barna på skolen.
  2. Det oppfordres til hjemmekontor der dette er mulig.

For øvrig gjelder nasjonale anbefalinger.

Restauranter og andre virksomheter anbefales ikke lenger å holde stengt i Sømna kommune.

Spørsmål knyttet til lokalt tiltaksnivå og anbefalinger kan rettes til servicekontoret i Sømna kommune på tlf: 750 15 000.

Henvendelser vedrørende testing og mistanke om smitte rettes til Sømna legekontor på tlf: 750 15 100.