Pressemelding 04.01.2021 - lokal oppfølging av forsterkede nasjonale smitteverntiltak

Sømna kommune følger de nasjonale smittevernrådene som gjelder til en hver tid. Fra 04.01.21 er det kommet nye forsterkede nasjonale smitteverntiltak.

Bakgrunnen for de nye tiltakene er at en nasjonalt nå ser at smitten øker og at den også sprer seg til nye delen av landet.

Formålet med de nye tiltakene er å hindre en ny smittebølge. Om dette skulle skje vil vi i Sømna kunne oppleve betydelig utfordringer med å skulle håndtere et smitteutbrudd samtidig som vi skal forberede og gjennomføre vaksinering av befolkningen.

Sømna kommune har i møte i kriseledelsen mandag 04.01.21 anbefalt at nasjonale tiltak og anbefalinger følges.

Videre er det bestemt følgende lokale tiltak:

• Kulturskolen har ikke gruppeundervisning (kor, korps og teater) frem til 18.01.21
  • Sømnahallen, allbrukshallen og svømmehallen stenges for aktiviteter frem til 18.01.21
  • Sømna stadion stenges for organisert aktivitet frem til 18.01.21.
  • Kommunehuset stenger for fysisk oppmøte frem til 18.01.21.

Det anbefales også at all fritidsaktiviteter der det er vanskelig å holde 1 meters avstand ikke avholdes i perioden frem til 18.01.21.

Vi oppfordrer fremdeles alle som får luftveissymptomer, eller som har vært i nærkontakt til personer med korona til å teste seg. Personer som har vært på reise til områder med høyt smittetrykk bør begrense antall nærkontakter, og ha lav terskel for å teste seg. Det må avtales tid for testing ved Sømna legekontor. Dette kan gjøres på tlf. 750 15 100.

Sømna kommune ønsker å være føre var. Det er viktig for Sømna kommune at tiltakene som nå iverksettes i utdanningsinstitusjoner og på arbeidsplasser også følges opp på fritid og ettermiddagstid. Dette for at effekten av tiltakene skal bli best mulig og at vi begrenser en eventuell smittespredning.