Jodtabletter

Krigen i Ukraina har ført til økt risiko for utslipp av radioaktivt avfall. Risikoen er ikke stor, men den kan ikke utelukkes. Derfor skal landets kommuner gjennomgå sine rutiner for utdeling av jodtabletter. Slike tabletter med kaliumjodid skal bare inntas når myndighetene anbefaler det. Det er per i dag ikke økt radioaktivitet i krigsområdet. Heller ikke Norge.

Sømna kommune kan i løpet av kort tid dekke behovet for jodtabletter til målgruppene. Dette er først og fremst barn og unge under 18 år, gravide og ammende. Personer mellom 18 og 40 år vil i noen tilfeller få råd om jodtabletter, men kommunen forutsetter at personer over 18 år sørger for egne tabletter. For aldersgruppen over 40 år har jodtabletter ingen beskyttende effekt.

Vi har tabletter av typen Kaliumjodid Recip 65 mg. Aldersgruppen mellom 12 og 18 år skal ha 2 tabletter (130 mg). De mellom 3 og 12 år skal ha 1 tablett (65 mg). Barn mellom 1 måned og 3 år skal ha ½ tablett (32,5 mg). Barn under 1 måned skal ha ¼ tablett (16,25 mg) oppløst i vann.

PS! Apotekene selger Jodix som inneholder 130 mg. jod per tablett. Til forskjell fra kommunens som inneholder 65 mg. Tablettene skal inntas bare 1 gang og bare når det gis klarsignal. Helsemyndighetene gir beskjed om dosen skal gjentas senere.

Dersom det blir nødvendig å ta jod, så vil Sømna informere innbyggerne via kommunens hjemmeside. Vi vil også bruke varsling via SMS. Informasjonen vil inneholde opplysninger om sted og tid for å hente tabletter. Skoler og barnehager i Sømna har jodtabletter tilgjengelig. Ved hendelser i vanlig arbeidstid på dagtid, vil elever og barnehagebarn få tablettene der.

Det er viktig å skille jodbehandling ved atomulykker fra vanlig jodtilskudd. Inneholdet i kosttilskudd eller bordsalt er alt for lavt til å ha noen beskyttende effekt. Rådfør deg med apotek dersom du kjøper jod der. Vi vil også oppfordre folk over 40 år til ikke å hamstre tabletter. Det er viktig at målgruppene får behandlingen først. Unge mennesker har høyt opptak av jod til skjoldbruskkjertelen. Dette i motsetning til voksne mennesker.