Helgelandskommuner satser på Helgeland rehabilitering

Ordfører Hans Gunnar Holand og kommunedirektør Arne Johansen var tydelig glad og lettet da de i møte med de ansatte ved Helgeland Rehabilitering torsdag ettermiddag kunne slippe gladnyheten om fortsatt drift ved Helgeland Rehabilitering ut 2021.

«Dette er en viktig milepæl», sier ordfører Hans Gunnar Holand. Holand har, sammen med kommunedirektør Arne Johansen, områdeleder Helse og velferd Eline Monsen og fysioterapeut Ingrid Andersen, besøkt de andre kommunene på Helgeland i høst. Målet har vært å selge inn hvor viktig det er for innbyggerne på Helgeland at tilbudet ved Helgeland Rehabilitering fortsetter å bestå.

Responsen ute i kommunene har vært veldig god og samtlige kommuner ønsker nå å være med i et utviklingsprosjekt. Målet med prosjektet er å gi den enkelte kommune bedre innsikt i hvordan de løser de tyngste rehabiliteringsoppgavene i egen kommune, samt utrede hvordan kommunene i fellesskap kan sikre et forsvarlig rehabiliteringstilbud til de brukerne som trenger intensiv og spesialisert rehabilitering.

Kommunene Brønnøy, Alstahaug, Herøy, Dønna, Grane, Vega og Sømna har også takket ja til å kjøpe tjenester ved Helgeland Rehabilitering i 2021. Dette bidrar til å sikre en økonomi i balanse. Ordfører retter en stor takk til kommunene som har respondert positivt på invitasjonen fra Sømna om å være med i utviklingsprosjektet, og spesielt til de som også har funnet rom for tjenestekjøp. «Kommuneøkonomien er stram for de fleste. Derfor står det stor respekt av de kommunene som likevel evner å se rehabilitering som en investering, som både kan gi brukerne bedre tjenester og også kan bidra til å få ned kommunen sine kostnader. Det er selvsagt også et veldig viktig signal at kommunene støtter opp om viktige kompetansearbeidsplasser og verdiskaping lokalt», fortsetter Holand.

Kommunedirektør Arne Johansen understreker hvor viktig de ansatte er, og den kompetansen de representerer. «Ute i kommunene fikk vi vitnesbyrd om personer som hadde fått fantastisk god hjelp i Sømna, og som etter oppholdet kunne reise hjem til egen kommune med større livsmestring og mindre behov for pleie- og omsorgstjenester fra kommunen. Det er også dette det hele handler om; kommunen sin evne til å gi tilstrekkelig rehabiliteringstjenester er helt avgjørende for at de som opplever funksjonstap kan få mulighet til å trene seg opp igjen og gjenvinne funksjon og livsmestring».

Kommunene har gjennom samhandlingsreformen fått et større ansvar for mer krevende rehabiliteringsoppgaver. «Når vi også vet at vi i løpet av de neste tiårene blir dramatisk flere eldre i kommunene våre, sier det seg selv hvor viktig det er at flest mulig evner å mestre livene sine selv lengst mulig, om ikke trykket på pleie- og omsorgtjenestene i kommunen skal overstige det kommunen klarer å bære», utdyper Johansen.

Både Holand og Johansen var tydelig på at den viktigste jobben starter 1.1.2021. Vår evne til å være en like god tjenesteleverandører overfor kommunene som vi er overfor spesialisthelsetjenesten blir et viktig parameter. Videre skal vi starte en utviklingsreise sammen med de andre kommunene. Prosjektet håper vi skal peke på hvordan kommunene kan gi innbyggerne gode, tilgjengelige og kostnadseffektive rehabiliteringstjenester i fremtiden. Dette blir en spennende reise. Målet er at vi skal ha klart et beslutningsgrunnlag i løpet av 2021.

De ansatte, med daglig leder Arne Eide i spissen, var også tydelig glad for meldingen fra ordfører og kommunedirektør. "Det har vært krevende for de ansatte ved Helgeland Rehabilitering å gå i uvisshet, men samtidig opplever vi at det fra kommuneledelsen sin side har vært jobbet svært målrettet. Vi er derfor glade for at vi har nådd denne milepælen. Kompetansen ved Helgeland Rehabilitering er unik og vi er stolte over de små og store «undrene» vi får til gjennom hele året», forteller Arne Eide. Holand og Johansen fulgte opp med å gi stor honnør til de ansatte som gjennom hele året har levert veldig gode tjenester, selv om usikkerheten om fremtiden for Helgeland Rehabilitering hele tiden har vært til stede.