Helgeland Rehabilitering er i anbudsprosess om spesialiserte rehabiliteringstjenester ikke tildelt ny kontrakt

Det er foretatt beslutning om tildeling i den pågående anbudsprosessen om spesialiserte rehabiliteringstjenester til Helse Nord. Her er Sømna kommune og Helgeland Rehabilitering IKS (selskap under stiftelse) ikke tildelt ny kontrakt. Beslutningen vil gi en rasering av tilbudet om spesialiserte rehabiliteringstjenester på Helgeland, og det er med dette tydelig at Helse Nord allerede har startet nedbyggingen av spesialisthelsetjenestene på Helgeland.

Kritiske til Helse Nord sin håndtering.

Vi er mildt sagt sterkt kritiske til anskaffelsesprosessen til Helse Nord, sier ordfører Hans Gunnar Holand og leder for interimsstyret i Helgeland Rehabilitering IKS Lars Peder Brekk. Ut fra det vi ser av begrunnelse for tildelingen er den gjort på feilaktig grunnlag, og vi stiller oss fremdeles undrende til hvordan Helse Nord kan mene at de ivaretar sitt samfunnsansvar i denne saken. Vi mener fremdeles at prosessen er rigget på en måte som ikke gir grunnlag for likebehandling mellom små og store tilbydere fortsetter Brekk. Vi vil gå igjennom begrunnelsen nøye sammen med vår advokat Agnetha Åsheim for å forberede en klage.

Hvordan saken angripes videre vil bli drøftet og endelig besluttet i kommunestyremøte førstkommende torsdag, sier Hans Gunnar Holand. Dette er en svært alvorlig sak for det samlede helsetilbudet på Helgeland, og vi vil vurdere både klage på tildelingen og eventuelt videre rettslige skritt dersom en eventuell klage ikke fører frem.

Det som Helse Nord nå har gjort er dramatisk for verdiskapningen og det samlede helsetilbudet på Helgeland avslutter Holand.