Eiendomsskatt - retaksering av fritidseiendommer, våningshus og næringseiendommer

Kommunestyret i Sømna vedtok å innføre eiendomsskatt på fritidseiendommer, våningshus (landbruk bolig) og næringseiendommer fra 01.01.2014.

Takstene skal stå fast i 10 år, og det er nå på tide med ny taksering for perioden 2024-2033.

I perioden f.o.m. uke 2 t.o.m. uke 5, vil disse eiendommene bli besiktiget utvendig.

Eskan AS besiktiger næringseiendommene og en gruppe ansatte i Sømna kommune besiktiger fritidseiendommer og våningshus. Grunneierne kan være med på besiktigelsen om ønskelig.

Sømna kommune bruker formuesgrunnlaget fra Skatteetaten på ordinære boligeiendommer, så disse skal ikke besiktiges og er ikke med på retaksering.

Ved spørsmål, ta kontakt med Sømna kommune på tlf. 75 01 50 00.