Beiteressursene i Sømna skal kartlegges

Utmarksbeite har gjennom alle tider vært et viktig grunnlag for norsk landbruk. Utmarksbeitet er en fornybar ressurs som det på landsbasis hvert år hentes ut fôrressurser for ca. 1 milliard kroner, beregnet ut fra om samme fôrmengde skulle erstattes med kraftfôr. De fleste stedene i landet er det et stort potensial for å øke denne utnyttelsen. I tillegg er husdyr på beite en av de viktigste faktorene for utvikling og opprettholdelse av kulturlandskapet.

Vi har mange dyr på beite i Sømna, men har lyst til å få ut enda flere slik at utmarka vår ikke gror igjen.

Fra 12 juni til 28 juni er to forskere fra NIBIO her i Sømna og kartlegger utmarksbeite for å se hvor mange dyr vi kan ha i utmarka vår. Gårdbrukerne vil få mer info våren 2024 og resultatene vil etter hvert komme fram på en kartløsning som heter Kilden og som ligger åpen slik at alle kan gå inn og se resultatene.. Kartet viser hvilke områder de skal kartlegge. Håper dere tar godt imot dem når de må parkere både her og der og rusle rundt på forskjellige eiendommer.

Vegetasjonskart er et økologisk kart som viser fordelinga av vegetasjonstyper i et område. Dette kan bl.a. nyttes til å dokumentere beitekvalitet og beregne beitekapasitet (hvor mange dyr det er beite til innenfor et gitt område).

I tillegg til beitekvalitet gir vegetasjonskartet informasjon om potensialet for biologisk mangfold, og det kan nyttes som grunnlag for kommunens arealplanlegging.

I perioden fra 12. juni til ca. 28 juni skal Michael Angeloff og Finn-Arne Haugen fra NIBIO kartlegge vegetasjonen på 50 km2 av utmarksarealet i Sømna.

Kartlegginga er finansiert av NIBIO gjennom midler tildelt over statsbudsjettet, i tillegg til en egenandel fra kommunen. Prosjektet skal være ferdig rapportert innen 1. mai 2024. Vegetasjonskart og kart over beitekvalitet vil i løpet av våren 2024 bli tilgjengelig på NIBIO sin kartportal http://kilden.nibio.no og prosjektrapporten legges ut på NIBIO sin nettside http://nibio.no

Kontaktperson ved NIBIO:
Finn-Arne Haugen, avdelingsleder

Tlf:  993 88 577
E-post:
finn-arne.haugen@nibio.no

Kart fra NIBIO - areal til beitekartlegging i 2023 (PDF, 138 kB)