Aleksander Millang (37) er ansatt i stillingen som prosjektmedarbeider i prosjektet Digitale Helgeland

Prosjektet er tidenes digitaliseringssatsing. Hensikten med prosjektet er å komme frem til en varig modell for digitaliseringsarbeid på Helgeland. Vi ønsker å sikre at alle kommunene får raskere saksbehandlingstid, mer effektivitet og bedre kvalitet i tjenestene til brukerne.

Tidligere IT-sjef i Brønnøysund Kommune, Hilde Therese Lauvset Rafaelsen (43) leder prosjektet fra Brønnøysund, mens Aleksander vil jobbe fra Mo i Rana. Mye av møtene vil foregå via nettet på f.eks. Microsoft Teams, og andre samhandlingsplattformer. En fremtidsrettet måte å jobbe på, som på godt og vondt er blitt tvunget frem som en følge av COVID-pandemien.

Prosjektet Digitale Helgeland startet formelt opp i midten av januar 2020. Det er inngått en forpliktende samarbeidsavtale med de kommunene som har valgt å være med i samarbeidsprosjektet. Følgende kommuner er med: Alstahaug, Bindal, Brønnøy, Dønna, Grane, Hattfjelldal, Hemnes, Herøy, Leirfjord, Nesna, Rana, Sømna, Træna, Vefsn, Vega og Vevelstad.