Pressemelding fra kommuneledelsen i Sømna 06.08.21

Covid-19 smitte i Sømna – Gir driftsmessige utfordringer, men vi håndterer situasjonen.

Sømna kommune fikk tidligere i uken bekreftet covid-19 smitte i kommunen. Smitten det er snakk om er bekreftet å være deltavarianten. Kommuneoverlege Mari Brox opplyser at smitteveier er avgrenset, selv om både tall smittede og nærkontakter ventelig har økt siste dagene. Slik situasjonen nå fremstår, mener kommune å ha kontroll på dette smittetilfellet.  Det er totalt 17 personer i karantene eller i isolasjon i kommunen. Flere av disse venter svar på prøver i dag eller  i morgen. Følgelig må vi regne med at tall smittede kan øke noe forteller kommunelegen.

Hjemmesykepleien i Sømna er berørt av smittetilfellet gjennom sitt arbeide. Flere ansatte er som følge av dette tatt ut av tjeneste og satt i karantene. Enhetsleder for Pleie og omsorg Guro Knygh forteller om en noe krevende situasjon rent bemanningsmessig ved hjemmesykepleien. Med hjelp av fleksible tilsatte har hun likevel klart å dekke opp vaktene fremover, slik at brukerne kan være trygge på at de får de tjenestene de har behov for.

Det er ikke noe ved smittesituasjonen i Sømna som gjør at vi trenger å være ekstra bekymret. Det er de til enhver tid gjeldende anbefalingene om smittevern som gjelder i Sømna som ellers i landet.  Kommunedirektør Arne Johansen berømmer både leder og tilsatte innen både Helse og Pleie og omsorg for måten de håndterer situasjonen på. Dette står det stor respekt av, og viser at vi nok en gang leverer når smittesituasjoner oppstår.

Kommuneledelse vil selvsagt følge situasjonen tett. Ordfører Hans Gunnar Holand  ber samtidig om at spesielt reisende til og fra Sømna viser forsiktighet, da vi vet at det økende smittespredning i flere deler av landet.