Pressemelding 15.4.2021 – Sømna kommune anbefaler fortsatt forsiktighet

Sømna kommune har inntil videre ikke registrert smittede av covid-19 i uke 15. «Det alvorlige smitteutbruddet av covid-19 i Brønnøy kommune krever likevel at vi alle utviser ekstra forsiktighet i dagene fremover», uttaler kommunelege Rolv-Jørgen Bredesen.

Fra fredag 16. april 2021 innledes gjenåpningen av Norge med en lettelse i de nasjonale tiltakene. Ordfører Hans Gunnar Holand, kommunedirektør Arne Johansen og kommunelege Rolv-Jørgen Bredesen vil likevel oppfordre alle som oppholder seg i Sømna kommune til å forholde seg mest mulig i ro og ha færrest mulig nærkontakter i dagene fremover inntil smittesituasjonen i regionen er under kontroll.

Ordfører Hans Gunnar Holand viser til at smittesituasjonen fortsatt oppleves som uoversiktlig. Ut fra et føre var-prinsipp råder han derfor kommunens innbyggere til fortsatt å etterleve dagens strenge nasjonale tiltak til og med mandag 19. april 2021.

Sømna kommune anbefaler følgende:

• Reis så lite som mulig og møt så få som mulig.
  • Råd om at alle arrangement blir avlyst eller utsatt.
  • Råd om maks to personer på besøk.
  • Barn kan ha besøk av venner fra samme skole-/barnehagekohort.
  • Fritidsaktiviteter for barn og unge bør ikke gjennomføres når dette medfører blanding av kohorter. Dette gjelder både innendørs og utendørs aktiviteter.
  • Råd om å holde to meters avstand.
  • Råd om bruk av munnbind der to meters avstand ikke kan overholdes.
  • Råd om hjemmekontor der dette er praktisk mulig.
  • Treningssenter kan holde åpent, men tilbudet bør begrenses til kommunens fastboende innbyggere.
  • Organiserte idretts- og fritidsarrangement for voksne bør unngås.

Sømna kommune viderefører rødt nivå i skole, kulturskole og barnehager frem til og med mandag 19. april 2021. Kommuneledelsen oppfordrer sterkt kommunens innbyggere til å følge anbefalingene nevnt ovenfor i samme tidsrom.

Ordfører Hans Gunnar Holand er imponert over hvordan Sømnas innbyggere gjennom hele pandemien har fulgt opp nasjonale og lokale tiltak og anbefalinger. «Jeg tror at vi også i denne situasjonen gjennom felles innsats raskt vil gjenvinne kontroll over situasjonen».