Pressemelding 13.04.2021 - Sømna kommune følger smitteutbruddet av covid-19 i Brønnøy kommune tett

Sømna kommune følger utviklingen i smitteutbruddet av covid-19 i Brønnøy kommune tett, og har tirsdag 13. april 2021 samlet kommunens kriseledelse. Kommunen har tirsdag morgen hatt møte med Statsforvalteren i Nordland og drøftet den regionale og lokale smittesituasjonen. Sømna kommune innfører rødt nivå i Sømnaskolen, kulturskolen og i alle barnehager i kommunen gjeldende fra 14. april 2021

Ordfører Hans Gunnar Holand, kommunedirektør Arne Johansen og kommunelege Mari Brox understreker viktigheten av at innbyggere i Sømna kommune forholder seg mest mulig i ro og har færrest mulig nærkontakter i dagene fremover. Dette for å bidra til å minimere risikoen for ytterligere smittespredning i regionen, og for å sikre at det kan opprettholdes et forsvarlig tjenestetilbud i kommunen på tross av smittesituasjonen. Smittesituasjonen i regionen er fortsatt uoversiktlig.

Sømna kommune innfører fra 14. april 2021 rødt nivå i Sømnaskolen, Sømna kulturskole og i alle barnehager i kommunen. Det betyr følgende:

• Strengere inndeling i kohorter (grupper).
  • Forsterket renhold.
  • Vi ber foresatte om å kjøre elevene til skolen hvis det er mulig, og at elevene som er avhengig av skolebuss holder avstand på bussen.
  • Anbefaling om munnbind på buss for ungdomsskoleelever.
  • Øvelser for barneteateret avlyses.

Sømna kommune ber om at befolkningen fortsatt følger de strenge nasjonale råd og tiltak innført 24.3.2021. Disse tiltakene berører innbyggere og tilreisende til Sømna spesielt:

• Reis så lite som mulig og møt så få som mulig.
  • Råd om at alle arrangement blir avlyst eller utsatt.
  • Forbud mot skjenking av alkohol.
  • Råd om maks to personer på besøk.
  • Barn kan ha besøk av venner fra samme skole-/barnehagekohort.
  • Råd om å holde to meters avstand.
  • Råd om bruk av munnbind der to meters avstand ikke kan overholdes.
  • Råd om hjemmekontor der dette er praktisk mulig.
  • Treningssenter kan holde åpent, men kun for kommunens fastboende innbyggere.
  • Forbud mot innendørs organisert idretts- og fritidsarrangement for voksne.

Sømna kommune forstår at situasjonen er krevende for kommunens innbyggere og ansatte, men ber om forståelse for at vi i tiden fremover må fortsette dugnaden og ha et forsterket fokus på smittevern.