Nasjonale og lokale tiltak mot korona

I morgen, 9.desember, innføres en rekke nasjonale tiltak som også får konsekvenser i Sømna kommune.

Bakgrunnen for å innføre nasjonale tiltak er den høye smitten i landet og et stort og økt press på kommunehelsetjenestene og sykehusene. Kommuneoverlege Rolv-Jørgen Bredesen i Sømna er tydelig på at vi er veldig sårbare dersom vi skulle få et større utbrudd som vil belaste helsevesenet i større grad. I dag er det mange syke barn med ulike virus og luftveissymptomer og vi har ennå ikke startet på influensasesongen. Skulle vi få et smitteutbrudd lokalt vil det kunne føre til fravær i helse- og omsorgstjenestene og det er utfordrende å få tak i vikarer.

Kommunedirektøren oppfordrer til  å støtte opp om den nasjonale dugnaden.
Med tiltakene som innføres nasjonalt og lokalt håper vi å kunne gå inn i januar med lite smitte. Det er viktig at vi støtter opp om den nasjonale dugnaden for å begrense smitte i hele landet og unngå overbelastning på helse- og omsorgstjenestene. Med tanke på at det er kort tid til juleferie, vil de nasjonale og lokale tiltakene ikke berøre folk flest i like stor grad som vi har opplevd tidligere, sier Kommunedirektør Arne Johansen.

Status vaksinering
Sømna har kommet langt i vaksineringen. De fleste over 65 år har fått tilbud om tredje dose med vaksine og før jul skal alle over 65 få tilbud. Etter jul starter tredje dose med vaksinering for de under 65 år.

Lokale tiltak

• Barnehage og skole vil være på grønt nivå. Barn og unge skal i størst mulig grad skjermes for tiltak. Undervisning går derfor som normalt. Men enkelte arrangement vil bli avlyst. Dette vil det komme informasjon om på transponder til foresatte med elever i grunnskolen.

Dersom barn i barnehage eller skole har nyoppståtte symptomer oppfordres det til å ta en test. Ved negativ test holder man seg hjemme til allmenntilstanden er god og man har vært feberfri i 24 t. Dersom barnet kun har rennende nese og litt resthoste er det greit å dra i barnehage og skole. Du kan få test ved å henvende deg på legekontoret. Ved et eventuelt smitteutbrudd i skolen vil det deles ut tester i aktuelle klasser.

• Gruppetimer i kulturskolen avlyses, det samme med kino. For øvrige kulturarrangementer gjelder de nasjonale tiltakene.
  • Med bakgrunn i dialog mellom Sømna kommunen og Sømna idrettslag har idrettslaget besluttet å avlyse all kampvirksomhet som var planlagt ut året. Idrettslaget vil også gjøre en vurdere av om innendørs treningsaktivitet der en blander barn i ulike aldrer også bør avlyses.
  • Det er ingen restriksjoner for antall besøkende på sykehjemmet, men de som kommer på besøk må ha munnbind.
  • På Sømna legekontor er det påbud om å ha munnbind og det er antallbegrensning på legekontoret for å redusere smitte. Ring på forhånd for å avtale testing.

Vi oppfordrer kommunens innbyggere til å støtte opp om denne dugnaden. Gjør vi denne innsatsen nå, vil den forhåpentligvis være kortvarig, sier ordfører Hans-Gunnar Holand.