Miljøtilskudd søknadsomgangen 2018

Presiseringer knyttet til noen av tilskuddsordningene

Miljøtilskudd til beite av biologisk verdifulle arealer (ordning 7):

• Fra søknadsomgangen 2018 ble denne tilskuddsordningen utvidet til også å omfatte sanddynemark, åpen kalkmark og edellauvskog. Vær imidlertid oppmerksom på at Naturbase omtaler sanddynemark som sanddyner. Dette er det samme, og begrepene brukes om hverandre. I veiledningsheftet burde denne naturtypen derfor vært beskrevet som sanddynemark/sanddyner.

Miljøtilskudd til drift av fellesseter (ordningene 11 og 13):

• Hver enkelt deltaker på fellessetra kan søke om tilskudd. Ved søknad angir de da plassering  i kartet, og hvor mange deltakere det er totalt.
  • Hver av søkerne får da utbetalt tilskudd tilsvarende sats i veiledningsheftet delt på antall deltakere.

Eks.: 2 deltakere sats kr 50 000 = 25 000,-  i tilskudd per søker

Eks.: 3 deltakere sats kr 50 000 = 16 667,- i tilskudd per søker

Kombinering av de ulike tilskuddsordningene for spredning av husdyrgjødsel (ordningene 22, 23 og 24):

• Det viser seg nå at kartløsningen i eStil gjør at det på samme areal ikke er mulig å søke om tilskudd til både nedlegging eller nedfelling (ordning 22), og til spredning i vår/vekstsesongen (ordning 23).

Landbruksdirektoratet opplyser at dette ikke vil bli endret. For samme areal må søkerne derfor enten velge den ene eller den andre tilskuddsordningen.

• Tilskudd til nedlegging/nedfelling (ordning 22) kan kombineres med tilskudd til bruk av tilførselsslanger (ordning 24)
  • Tilskudd til bruk av tilførselsslanger (ordning 24) kan kombineres med tilskudd til spredning i vår/vekstsesongen (ordning 23).

Rekkefølgen på inntegning av gjødslingstiltak i kartet i eStil kan ikke være tilfeldig:

Søkere må først tegne:

• Miljøtilskudd til spredning i vår-/vekstsesongen (ordning 23) og deretter Miljøtilskudd til bruk av tilførselsslanger (ordning 24)

Eller:

• Miljøtilskudd til nedlegging og nedfelling (ordning 22) og deretter Miljøtilskudd til bruk av tilførselsslanger (ordning 24).

Hvis en prøver å tegne inn «bruk av tilførselsslanger» først, får søker beskjed om at «det finnes ikke noen lovlige områder på eiendommen for miljøvennlig spredning av husdyrgjødsel  - bruk av tilførselsslanger».

Mer informasjon om regionale miljøprogram finner du på fylkesmannens nettsider. https://www.fylkesmannen.no/Nordland/Landbruk-og-mat/Miljotiltak/miljotilskudd-til-jordbruket-soknadsomgangen-2018/

Søknaden fylles ut i Altinn: https://www.altinn.no/skjemaoversikt/landbruksdirektoratet/soknad-om-regionalt-miljotilskudd/

Trenger du hjelp?

Ta kontakt med kommunen dersom du har spørsmål eller trenger veiledning.

Søknadsfristen er 20. august.