Ikke mat hjortedyra

For å hindre spredning av skrantesjuke er det forbudt å fôre hjortedyr i hele landet. Du kan imidlertid søke Mattilsynet om tillatelse til kortvarig nødfôring.

Mange steder i landet er det krevende forhold for hjortedyra nå. Mye snø og minusgrader gjør det vanskelig å finne mat. Det kan være fristende å legge ut eplene som ikke ble spist denne uka, men husk at du utsetter dyra for smitterisiko hvis du gjør det.

Det er forbudt å legge ut fôr og slikkesteiner til ville hjortedyr i hele Norge (se Forskrift om tiltak for å begrense spredning av Chronic Wasting Disease).

Et av de viktigste tiltakene du kan bidra med for å hindre at den dødelige sykdommen skrantesjuke sprer seg, er å sørge for at dyr ikke samler seg rundt matfatet i hagen. Sykdommen spres ved kontakt mellom hjortedyr og fra miljøet de beveger seg i. Steder hvor hjortevilt samles, som fôringsplasser, øker kontakten mellom dyr, og dermed øker smitterisikoen. Skrantesjuke er 100% dødelig for dyra som blir smitta, det finnes ingen vaksine eller behandling. Sykdommen smitter via spytt og urin, og skaper store lidelser for dyr som blir syke og utvikler symptomer.

Søke tillatelse til kortvarig nødfôring

Vi ser at det kan oppstå vanskelige situasjoner for dyra som ikke finner mat når det blir liggende mye snø. Derfor kan vi åpne for fôring dersom forholdene tilsier det, men dette gjelder kun i områder hvor vi ikke har funnet skrantesjukesmitte.

Ta kontakt med Mattilsynet hvis du er bekymret for dyrene i nærområdet ditt, så får du informasjon om dette.

Les mer på Mattilsynets nettsider:

Tiltak for å begrense spredning av skrantesjuke hos hjortevilt