Desember, juleferie og smittevern

Den nasjonale anbefalingen er å unngå unødvendige reiser innenlands for å minimere risikoen for spredning av covid-19. Reiser hjem til jul er viktig for mange og kan derfor, ifølge Helsedirektoratet, likevel gjennomføres.

Vi ønsker alle velkommen hjem til Sømna til julefeiring.

Spesielt yngre, friske mennesker kan være smittet av covid-19 uten å ha sykdomstegn eller med minimale symptomer. Derfor er det spesielt viktig å opptre forsiktig i tiden som kommer selv om man ikke føler seg syk.

For å redusere risikoen for å ta med koronasmitte hjem til jul, anbefaler kommunen at alle som har praktisk mulighet går i frivillig karantene i minst 7 dager, helst 10 dager før avreise. Videre anbefaler kommunen at alle tester seg 1-2 dager før avreise. Hvis dette ikke er mulig, kan Sømna legekontor kontaktes for å få gjennomført en test etter ankomst til Sømna.

For de som ikke har mulighet for å gå i frivillig karantene anbefales det å ha minst mulig nærkontakt med venner og kollegaer 7-10 dager før hjemreise. Da er det mindre sannsynlig at man smittes av noen før hjemreisen.

Dersom man er syk, i pålagt karantene eller i isolasjon skal man ikke reise.

Helsedirektoratet anbefaler at man i 10 dager etter hjemkomst gjør følgende:

• Reduserer antall nærkontakter
  • Holder 2 meters avstand til personer i risikogruppen
  • Er særlig nøye med hånd- og hostehygiene
  • Er oppmerksom på symptomer på covid-19 som for eksempel hoste, feber, slapphet, tung pust, endret lukte- og smakssans, muskelverk og/eller utslett.
  • Har lav terskel for å teste seg hvis man får symptomer eller tror man kan være utsatt for smitte.

Alle studenter og andre vikarer som skal jobbe i de kommunale tjenestene etter hjemkomst må ha et negativt testsvar før de kan starte i arbeidet.

Koronatest er gratis og kan bestilles på legekontorets telefon 750 15 100.

Telefontid mandag-fredag: 09.00-12.00 og 13.00-15.00.

I romjulen 28., 29. og 30. desember er telefonen åpen fra 09.00-13.00.

Les mer om nasjonale råd og regler på https://www.helsenorge.no/koronavirus/.

Vi ønsker alle en god og trygg desember.